Wednesday 7 May 2014

Adam Zahrah

Assalamualaikum..
Hari ni Hans nk citer Bab kawin.. Korang taw maksud kawin ..perkahwinan bermaksud penyatuan dia hati untuk mendirikan sebuah keluarga atas dasar cinta ,jodoh,pilih keluarga Dan takdir. Sering kita pertikaikan soal kawin muda..lepas spm nk kawin ? Muda Sgt? Hmm ... Terlalu awal? X ready lagi?..
 Hans nk cerita pasal perempuan yg dilamar 5 Kali...Ada seorang ank gadis yang bernama Zahrah dia nie baru berumur 18 tahun ,dia seorang gadis yg berhijab  Dan berniqab ...dia dilahirkan dalam keluarga yang kaya raya. Dalam satu masa 3 orang jejaka telah jatuh cinta padanya kerana terpegun akan lirikan Mata zahrah. Mata zahrah yg berwarna coklat gelap dengan bulu Mata yang lentik. Mmg menjadi kegilaan wanita2 zaman skrg...walaupun secara logik , mmg pelik jika Mata menjadi punca utama jatuh cinta...pada 13 hari bulan zahrah dilamar oleh tengku Harris dengan Wang hantaran 150 ribu USD . tpi zahrah menolak lamaran tersebut.
  Esoknya pula zahrah dilamar boleh syed yahya seorang jutawan dengan Wang hantaran 300 dinar emas ..tapi zahran menolak jugak. Syed yahya mengatakan kepada zahrah "kenapa kamu tidak menerima Lamar Ku?" . Zahrah Diam membisu...dia melangkah menaiki ank tangga lalu masuk ke dalam bilik.. Setelah 10 hari berlalu .. Dtang sebuah keluarga yang dtg dgn bju yg lusuh dan buruk. Mereka dtg untuk meminang zahrah Wang hantaran yang diberi cuma lah 10 ribu Dan senaskah al-quran...zahrah menerima lamaran tersebut ...walaupun dia tahu umur nya masih belum sesuai untuk mendirikan rumah tangga...
 Dihari perkahwinan zahrah ,suaminya bertanya "wahai isteriku, kenapa engkau menerima Ku walaupun aku hanya mampu melamar my dengan Wang hantaran 10 ribu?Dan kenapa engkau menolak lamar syed dan tengku?" Jawab zahrah dengan tenang " wahai suamiKu Adam Zulkairi  jika bukan harta yang Ku cari.,bukan rupa yang Ku Cari, bukan pangkat yang Ku cri tapi aku mencari seorang lelaki yang menjadikan aku isterinya bukan kerana harta bukan kerana rupa tapi kerana cinta Ku pada mu.

#hansnorazmi #lovestory

No comments:

Post a Comment